מהו חינוך וולדורף

  •  

    האם החינוך האנתרופוסופי מכין את הילדים ל''חיים האמיתיים''?

    העולם מעוצב בידי אנשים. עיצוב זה אפשרי באופן בריא רק אם יעשה ע"י בני-אדם המסוגלים להגיע למימוש הפוטנציאל המרבי שלהם.

    מחקרים פסיכולוגיים מראים כי מבוגרים שקיבלו בילדותם אהבה לקבלה ללא תנאי יחד עם גבולות ברורים, חשים שלמים ומאושרים בדרך חייהם וחפצים ליצור עולם טוב יותר סביבם.
    חינוך אנושי ומשמעותי שכזה בונה אדם שלם, בעל ידע על העולם, סקרן, בעל אמפטיה ויכולות אינטלקטואליות ומעשיות לפתור בעיות ביצירתיות ולפעול מתוך חופש פנימי ויוזמה אישית בהיתקלם במהמורות בכל תחומי החיים.

  •  

    האם האנתרופוסופיה היא חינוך דתי?

    לא. חינוך אנתרופוסופי, הוא חינוך אנושי אוניברסלי המיועד לילדים מכל הדתות, העדות והתרבויות. ועל כן מוכר ומכובד ביותר בכל העולם. בארץ הוא מותאם למורשת היהודית-ישראלית. האנתרופוסופיה אינה דת ואינה כת, אלא תפיסת חיים, וזו אינה ניכפת לא על הילדים ולא על ההורים בשום צורה וכן אינה נלמדת בגן אלא מנחה את הגננים בעבודתם ובהבנתם השלמה את הילדים ואת התהליכים החינוכיים המתאימים בכל גיל.

  •  

    מה קורה לילדים העוברים מגן אנתרופוסופי לכיתה בבית ספר רגיל או לגן רגיל?

    הגן בונה אדם שלם, בעל ידע ראשוני על העולם כמקום חיובי, ובו נרכשות מיומנויות רגשיות ואינטלקטואליות המאפשרות לילדים לפתור בעיות ולפעול ביצירתיות לכדי השתלבות בכל מסגרת אליה הם מגיעים.

  •  

    מה לומדים בגן?

    מעל לכל הילדים לומדים לחשוב בכוחות עצמם, לכבד ולהעריך אחרים ולעבוד בהרמוניה.

    ככל שהגוף, התנועה, חווית המרחב והחושים יתפתחו בצורה ההרמונית והשלמה ביותר, כך יתפתחו אחר כך שאר יכולות וכשרי האדם לצורתם היפה ביותר. כמו גם היכולת הרגשית להיות פנוי ללמידה אינטלקטואלית

  •  

    מדוע יש צורך בגבולות בגן? האם אין בכך משום פגיעה בעצמאות ובדמוקרטיה של הילד?

    המעטפת המגוננת של המבוגרים היא הנכס החשוב ביותר לילד בגיל הרך, וחלק מעטיפה מגוננת זו היא העובדה שהאחריות לקבלת ההחלטות אינה מוטלת עליו אלא על המבוגרים. העמדת הילד באופן חוזר ונשנה מול הצורך לבצע תהליכי בחירה, גורמת לכך שהילד חי בתחושה פנימית מתמדת של חשיפה וחוסר הגנה, ובשיטה זו מושגת המטרה ההפוכה מזו המצופה.

    בחינוך האנתרופוסופי אנו נותנים לילד "לטעום" עצמאות ובחירה באופן הדרגתי ומותאם לגילו. בגיל הגן לילדים ניתן חופש בתוך מסגרת מאוד ברורה וסדר היום בגן קבוע, דבר שנוטע בטחון בעולם - הילד יודע בכל בוקר לקראת מה הוא הולך, והוא פנוי למשחק, ללמידה, וליצירת קשרים חברתיים. החינוך לעצמאות קשור להיבטים הפיזיים, הצוות מלווה את הילדים צעד אחר צעד בכל מה שהם כבר מסוגלים לעשות לבד. להתלבש ,להתארגן, לאכול, לנקות את עצמם, עם השנים הילדים לוקחים חלק פעיל יותר ומגלים את יכולתיהם הנבנות בהדרגה בעבודות הקשורות לבישול, אפיה וניקיון הגן, תוך הדרכה וליווי.

  •  

    מדוע כל כך חשוב הסדר יום ומה משמעות הטקסיות?

    סדר יום כאוטי ושינויים דחופים ללא דרך או מחשבה מקשים מאד על הילד ליצור בסיס פנימי איתן להמשך חייו, והנם אחד מהגורמים העיקריים לבעיות ריכוז, משמעת והשתלבות חיובית בקבוצה לומדת. מה שעבור אדם מבוגר יכול להוות בסיס לחיים בריאים והרמוניים הנו עבור הילד צורך קיומי.

  •  

    מדוע יש כזו חשיבות לתזונה בגילאי הגן?

    ילדים זקוקים למזון בריא ואיכותי שכן הם עדיין בשלב העיצוב של גופם. כל השפעה תזונתית מזיקה אינה פוגעת רק בצדדים גופניים שונים, אלא גם יוצרת תהליכי גדילה וצמיחה לא הרמוניים וחסרים. כמו כן בגיל הצעיר נקבעים ההרגלים התזונתיים במובנים עמוקים ביותר ונבנה בסיס תזונתי להמשך החיים.

  •  

    לא רק להורים ''אנתרופוסופים''?

    חשוב לציין שאין כלל צורך שההורים יהיו "אנתרופוסופיים", אך חשוב שעקרונות היסוד של החינוך (כגון הצבת גבולות לילדים) יהיו מקובלים על ההורים. כדי להבין את עולמו הפנימי, כישוריו וקשייו של כל ילד, נעשית עבודה עם ההורים באמצעות פגישות אישיות המתנהלות לאורך השנה כולה. המידע שההורים מוסרים לצוות על ילדם ועל ההתנהלות בבית, מקל על עבודת הצוות ומעמיק אותה ולהיפך. כך לצוות ולהורים תחושת אחריות משותפת לחינוך הילדים.

    כך ניתן להתבונן בצרכיו של הילד ולהעניק לו מענה שלם ומקיף הן בבית והן בגן. ולהעניק לכם ההורים תמונה מקיפה ומלאה על ימיו של ילדכם בגן. העבודה עם ההורים מקרינה על ההתנהלות של הילד בגן ובכיתה, ולהורים הרוצים בכך ניתנים כלים לפתרון בעיות המתעוררות עם ילדם בבית.

  •  

    מה לגבי טכנולוגיה וקידמה? כישורי מחשב למיניהם?

    התפיסה החינוכית של החינוך האנתרופוסופי אינה אדישה לתרבות הזמן ומאפייניה. כאשר התרבות נפגשת עם עולם הילדות יש לדעתנו לבחור את הדרך הנכונה והמתאימה מנקודת ראות של "הילד עצמו" ומתוך התהליכים הנפשיים והפיזיולוגיים שהוא עובר. במובן זה יש לאנתרופוסופיה תפיסה מגובשת של האיכות החינוכית הרצויה בכל גיל וגיל. חשוב להדגיש שאין תפיסה חינוכית זו מתנגדת לקידמה, לחידושים טכנולוגיים או לכל תופעה אחרת של התרבות המודרנית, אלא שהיא מנסה להתאימם כתהליך בזמן להתפתחות הילד, במיוחד בשנותיו הראשונות. .

  •  

    חינוך אנתרופוסופי בארץ ובעולם?

    כיום פועלים בעולם כ-800 בתי ספר ואלפי גני ילדים אנתרופוסופיים והבוגרים משתלבים בהצלחה בכל תחומי החיים. הגנים האנתרופוסופיים הראשונים נפתחו בארץ לפני כ-30 שנים. כיום פועלים כיותר ממאה גנים בכל רחבי הארץ, פעוטונים, גני טרום-חובה וגני חובה, באישור ובתמיכה של משרד החינוך. בית הספר הראשון בארץ נוסד בהרדוף ב-1989. בשנותיו הראשונות פעל כבית ספר ניסויי של משרד החינוך ובהמשך קיבל הכרה כבית ספר ממלכתי. החינוך האנתרופוסופי בישראל שם דגש על עיצוב התפיסה החינוכית בהתאם למסורת ולתרבות ארץ ישראל ועם ישראל.